- Entertainmentbedrijf Warner Bros. Discovery gaat zijn twee streamingdiensten HBO Max en Discovery+ samenvoegen.
- Tegelijkertijd denkt de onderneming aan een gratis versie van zijn streamingdienst met reclames, net als branchegenoot Netflix.
- Ondanks de focus op streaming blijft het mediabedrijf ook van plan om films naar de bioscoop te brengen.
- Lees ook: HBO Max schrapt plannen voor Nederlandse shows – de streamingdienst moet mee in bezuinigingsronde van $3 miljard
Entertainmentbedrijf Warner Bros. Discovery gaat zijn twee streamingdiensten HBO Max en Discovery+ samenvoegen. Dat wil het fusiebedrijf, dat ontstond door het samenvoegen van de entertainmenttak van AT&T en mediabedrijf Discovery Networks, volgend jaar zomer gaan doen in de Verenigde Staten en daarna in andere landen.
Tegelijkertijd denkt de onderneming aan een gratis versie van zijn streamingdienst met reclames, net als branchegenoot Netflix.
Voordat de samenvoeging van de twee diensten een feit is, zal in beide diensten gedeelde content van de andere dienst te zien zijn, stelde directeur JB Perrette van de streamingtak van Warner Bros. Discovery.
Die diensten zullen na dit jaar ook steeds minder verlies opleveren. In 2025 rekent Perrette op een bedrijfswinst van 1 miljard dollar (omgerekend 976 miljoen euro) wereldwijd. Dan wil het entertainmentbedrijf ook 130 miljoen abonnees van zijn streamingdiensten hebben.
Nu zijn er 92,1 miljoen abonnees. Maar daar tellen ook klanten bij mee die bijvoorbeeld de betaalkanalen van HBO afnemen. Het fusiebedrijf laat weten dat er in het afgelopen kwartaal volgens de nieuwe methode 1,7 miljoen abonnees bijkwamen. Met films als The Batman en series als The Flight Attendant en Barry trok HBO kijkers, terwijl Discovery goede zaken deed met TLC-serie 90 Day Fiancé.
Ondanks de focus op streaming blijft het mediabedrijf ook van plan om films naar de bioscoop te brengen. De nieuwe topman David Zaslav liet weten "een andere kijk te hebben" op het laten debuteren van films op streamingdiensten. Dat deed HBO Max tijdens de coronapandemie wel, mede om extra abonnees te trekken.
Zaslav maakte eerder deze week al duidelijk dat Warner Bros. Discovery een nieuwe koers vaart. Zo trok hij de stekker uit de film Batgirl die al volledig opgenomen was. Ook enkele andere geplande films gaan niet meer door.
De omzet van het fusiebedrijf kwam uit op 9,8 miljard dollar, omgerekend zo'n 9,6 miljard euro. Vergeleken met de afdelingen van AT&T en Discovery Networks die nu het nieuwe bedrijf uitmaken was dat op jaarbasis een afname van 1 procent.
Warner Bros. Discovery leed in het tweede kwartaal een verlies van 3,4 miljard dollar. Dat kwam door miljarden aan eenmalige kosten. Daarvan bestond 2 miljard dollar uit afschrijvingen van bijvoorbeeld merkrechten. Daarnaast maakte het bedrijf 1 miljard dollar aan kosten voor de reorganisatie en nog eens haast 1 miljard dollar voor de samenvoeging van de twee bedrijven in een nieuwe onderneming.